Waarom een digitale Lastmeter (DigiLM)?


De analoge (=papieren) Lastmeter wordt doorgaans ingevuld met de casemanager (bijv. de oncologieverpleegkundige) op de polikliniek. In het vervolgtraject (follow-up) wordt de oncologische patiënt aangemoedigd om de Lastmeter met enige frequentie thuis in te vullen, uit te printen en vervolgens de data hetzij op te sturen naar de casemanager, hetzij de print-out mee te nemen naar het poliklinische consult.

De analoge Lastmeter in de praktijk

  • Respons rate

    Het is een uitdaging om patiënten, gedurende een follow-up periode van 5 jaar, te stimuleren om de Lastmeter in te vullen en de data op te sturen naar de casemanager.

  • Reactietijd
    Het kan soms weken duren voordat een “patiënt in distress” (thermometer cut-off ≥ 5) gesignaleerd wordt. Immers, de patiënt dient zelf een afspraak te maken bij de casemanager.

  • Borging van de data

    Bovendien is het verzamelen van de papieren Lastmeter tijdrovend en vergt een organisatie en een archief.

Voordelen digitale Lastmeter (DigiLM)

  • Verhogen van de Response rate 

    Onze patiënten worden tijdens het eerste poliklinische consult (na de diagnose) geïnformeerd over DigiLM. Tijdens dit eerste consult worden de patiëntgegevens ingevoerd. Vanaf dat moment wordt een digitale agenda geactiveerd, waarbij de patiënt met een bepaalde frequentie (per mail) wordt uitgenodigd om de DigiLM in te vullen: het eerste jaar van de follow-up 4 maal en de daaropvolgende 4 jaren 2 maal per jaar. Kortom, durante de follow-up wordt een oncologische patiënt 12 maal (per mail) uitgenodigd om de DigiLM in te vullen.

  • Verkorten van de reactietijd

    Indien een patiënt een score van 5 aangeeft op de digitale thermometer (cut-off ≥ 5), dan ontvangt de casemanager een automatisch gegenereerde digitale notificatie (email), dat er een “patiënt in distress” is. Hierop kan de casemanager de ingevulde vragenlijst inzien, de patiënt contacteren en, zo nodig, uitnodigen voor een fysiek gesprek.

  • Borging van de data
    • Alle data worden digitaal opgeslagen en zijn te allen tijde inzichtelijk voor de casemanager.
    • De data worden versleuteld/gecodeerd opgeslagen.
    • Mocht een patiënt verhuizen en de follow-up in een ander ziekenhuis willen continueren, dan kunnen de reeds opgeslagen gegevens verhuisd worden naar desbetreffende ziekenhuis dat bekend is in DigiLM. De nieuwe casemanager heeft dan inzage in deze data (uiteraard met toestemming van patiënt).

Kwaliteitsindicator

Een psychosociale screeningsinstrument is inmiddels een Kwaliteitsindicator. Met de DigiLM bent verzekerd van een gevalideerd, digitaal screeningsinstrument, waarmee de patiëntengegevens op een veilige wijze zijn geborgd.